Το μέλλον της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην ισόρροπη ανάπτυξη της!


Αναδημοσιεύουμε, με την συγκατάθεσή του, ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του δήμαρχου Αμπελοκήπων κ. Λ. Κυρίζογλου, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Κυριακής.

Το μέλλον της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην ισόρροπη ανάπτυξη της

Όταν λέμε Θεσσαλονίκη, προφανώς όλοι μας θεωρούμε το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Αν μάλιστα θέλουμε να οραματιστούμε - σχεδιάσουμε σωστά το μέλλον της πόλης μας, τότε πρέπει, ακούγοντας την άποψη των ειδικών, να επιλέξουμε τον ορθό σχεδιασμό και τις ορθές λύσεις. Για να πετύχει όμως αυτό το εγχείρημα απαραίτητες προϋποθέσεις είναι: (α) να αρθούμε επιτέλους μια φορά στο ύψος των περιστάσεων αποφεύγοντας άγονες, λαϊκίστικες και ανόητες μικροκομματικές αντιπαραθέσεις, δηλαδή να συμφωνήσουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς αφού πρόκειται για το μέλλον της πόλης μας, για την ίδια τη ζωή μας (β) Να σχεδιάσουμε δίκαια και ηθικά, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη ούτε τα δικά μας συμφέροντα, ούτε τα συμφέροντα «οργανωμένων συμφερόντων» αποβλέποντας σε μια ισόρροπη, μακρόπνοη ανάπτυξη και μετεξέλιξη της πόλης (γ) να αποφασίζουμε πιο γρήγορα. Είναι αδιανόητο να συζητάμε δεκαετίες ολάκερες χωρίς να καταλήγουμε.

Ισόρροπη ανάπτυξη της πόλης σημαίνει να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε έργα και ανατολικά και δυτικά. Κάθε τι το οποίο οχλεί και επιβαρύνει από κάθε άποψη δεν μπορεί να τοποθετείται μόνον δυτικά. Το μέλλον της πόλης, έτσι όπως αυτή έχει πια αναπτυχθεί, κατά κύριο λόγο βρίσκεται δυτικά. Αυτό μπορεί να το πει οποιοσδήποτε καλόπιστος άνθρωπος, που φυσικά δεν έχει κανένα ίδιον συμφέρον.

Μετά την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος (9,6 χιλιομ) του μετρό, να γίνει οπωσδήποτε σε α΄φάση επέκτασή του ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο και δυτικά Αμπελόκηποι – Μενεμένη – Ελευθέριο – Εύοσμος – Σταυρούπολη (350.000 κάτοικοι σήμερα). Σε επόμενη φάση επέκταση του μετρό στην ΒΙΠΕ και το ΤΕΙ και στο δεύτερο αεροδρόμιο της πόλης «Μέγας Αλέξανδρος» που πρέπει να γίνει στη δυτική πλευρά της πόλης. Η πύλη για τα Βαλκάνια και την Ευρώπη βρίσκεται δυτικά (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Βαλκάνια – Ευρώπη). Σύνδεση του μετρό από την αφετηρία του (Νέος Σιδ. Σταθμός) με τα τρένα, με υπογείωση και των γραμμών του ΟΣΕ. Έτσι θ’ ανασάνει κυκλοφοριακά η δυτική Θεσσαλονίκη από το τείχος ή τον τοίχο του ΟΣΕ και θα προκύψουν τεράστια οφέλη (μείωση χρόνου και κόστους μεταφοράς προσωπικού και εμπορευμάτων, μείωση ρύπων, αναβάθμιση ποιότητας ζωής κατοίκων περιοχής με την αξιοποίηση των χώρων που θα ελευθερωθούν, λόγω υπογείωσεως των γραμμών, για χρήσεις κοινής ωφέλειας, όπως πάρκο, ποδηλατοδρόμος κλπ) για τους κατοίκους της Ξηροκρήνης των Αμπελοκήπων, της Μενεμένης του Ελευθερίου – Κορδελιού. Ενώ τα πάσης φύσεως, φυσικά και ιδεολογικά, τείχη έχουν κατεδαφισθεί η καταρρεύσει παντού, στην συγκεκριμένη περιοχή δυστυχώς υπάρχουν.

  • Είναι ανάγκη να σχεδιασθεί και υλοποιηθεί η μετεγκατάσταση όλων των βιομηχανικών δραστηριοτήτων έξω από τη δυτική Θεσσαλονίκη. Ήδη βρίσκονται πολύ κοντά ή και μέσα σε κατοικημένες περιοχές.
  • Η ΔΕΘ, δυτικά έχει τη θέση που της πρέπει και της αρμόζει.Μετατροπή του χώρου της σε μητροπολιτικό πάρκο. Όσοι, για να ακυρώσουν την πλέον ενδεδειγμένη κατά την άποψή μου θέση των Λαχανόκηπων, αφήνουν να αιωρείται ή προβάλουν το δήθεν εμπόδιο της μελέτης της συνθήκης Seveso, πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτή είναι ατεκμηρίωτη, δεν προβλέπει μέτρα προστασίας των ίδιων των δεξαμενών, δεν έχει προταθεί, εξ όσων γνωρίζω, για καμία άλλη περιοχή της χώρας, θίγει χιλιάδες κατοίκους. Προτείνεται ή η απόρριψη αυτής της μελέτης ή η εφαρμογή της σε όλη τη χώρα ή η τροποποίησή της, έτσι ώστε να μην υπάρχουν περιορισμοί.
  • Ο χώρος στον οποίο το ΑΠΘ έχει αναπτυχθεί είναι ήδη κορεσμένος. Για πολλούς αυτονόητους λόγους, δεν χρειάζεται ν’ αναλυθούν, πρέπει ορισμένες σχολές του να μεταφερθούν δυτικά.
  • Ολοκλήρωση των οδικών έργων εξωτερικού περιφερειακού και του οδικού δικτύου σ’ όλη τη Χαλκιδική. Καλύτερη και συντομότερη πρόσβαση στη Χαλκιδική.
  • Αξιοποίηση όλων των στρατοπέδων, που βρίσκονται σε κατοικημένες περιοχές της πόλης, για δημιουργία κοινωνικών υποδομών και για χρήσεις κοινής ωφέλειας (Στρατόπεδα: Μ. Αλεξάνδρου στους Αμπελόκηπους, Π.Μελά στην Σταυρούπολη, Παπακυριαζή στον Εύοσμο, Καρατάσου στην Πολίχνη, Ζιάκα στο Ελ. Κορδελιό, Γ΄Σ.Σ. κλπ)
  • Ολοκλήρωση του περιφερειακού σχεδιασμού για το μέγα καισοβαρό ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
  • Αξιοποίηση των υπαρχόντων και δημιουργία νέων χώρων – πνευμόνων πρασίνου σ’ όλη την πόλη.
  • Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων των υποδομών στο Λιμάνι της Πόλης. Θαλάσσιες συγκοινωνίες προς Χαλκιδική και Παραλίες Κατερίνης
  • Συστηματική ανάδειξη των αρχαιοτήτων στην ευρύτερη περιοχή (Θεσσαλονίκη – Βεργίνα – Πέλλα – Πιερία) και τουριστική αξιοποίησή τους.
  • Προβολή της πόλης και των δυνατοτήτων της σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.

Έτσι οραματίζομαι έτσι θέλω την πόλη μας. Στα στερεμένα από ιδέες μυαλά, στους ανέμπνευστους που θα σπεύσουν να πουν «δεν γίνονται αυτά ούτε σε 400 χρόνια …» στους μεμψίμοιρους, λέμε: μη δολοφονείτε τα όνειρά μας για μια άλλη, διαφορετική, καλύτερη πόλη!

Λάζαρος Κυρίζογλου

Δικηγόρος – Δήμαρχος Αμπελοκήπων

Μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κυκλοφορεί ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ ο κουτσοφλέβαρος...

Κυκλοφορεί ο Χριστουγενιάτικος ΚΑΤΟΙΚΟΣ!

Κυκλοφορεί ηλεκτρονικά ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ Νοεμβρίου!