Κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη


ΠΗΓΗ: εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

  • Πρόταση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας προς το υπουργείο Μεταφορών
  • Από τα περίπου 300.000 Ι.Χ. που κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης τα 200.000 παρκάρουν παράνομα, ενώ ο αριθμός των νόμιμων θέσεων στάθμευσης δεν ξεπερνά τις 70.000.

Η ασφυκτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης από τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, που οξύνθηκαν και από τα έργα για το μετρό, οδήγησε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην αναζήτηση λύσεων, μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία ενός ενιαίου κέντρου ελέγχου και συντονισμού κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης. Ο γ.γ. της Περιφέρειας, καθηγητής Γιώργος Τσιότρας, κατέθεσε πρόταση στο υπουργείο Μεταφορών, με την οποία ζητά τη δημιουργία αυτού του κέντρου, το οποίο θα εποπτεύει όλα τα υπόλοιπα κέντρα κυκλοφορίας που λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη. Με τη βοήθεια της τηλεματικής και αυτόματων ηλεκτρονικών συστημάτων, το κέντρο ελέγχου θα παρακολουθεί την κυκλοφορία και τις δημόσιες συγκοινωνίες και θα επεμβαίνει όποτε χρειάζεται για να αποκαθιστά και να ομαλοποιεί την κυκλοφοριακή ροή. Θα εφαρμόζει εκτροπή κυκλοφοριακών φόρτων, σχέδια έκτακτης ανάγκης και άμεσης επέμβασης (π.χ. απεγκλωβισμό οχημάτων λόγω τροχαίων ατυχημάτων ή εμποδίων κτλ.).

“Η επιδείνωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, λόγω του ήδη επιβαρημένου οδικού δικτύου, αλλά και της εκτέλεσης δημοσίων έργων, όπως το μετρό, καθώς και η αδυναμία ορθολογικής διαχείρισης των κυκλοφοριακών φόρτων από τις υφιστάμενες διάσπαρτες και ασύνδετες δράσεις διαφόρων φορέων, απαιτούν μια νέα προσέγγιση”, υπογραμμίζει ο κ. Τσιότρας.

Το κέντρο ελέγχου θα έχει τη δυνατότητα συντονισμού των επιμέρους κέντρων κυκλοφορίας διαφόρων φορέων όπως είναι:

1. Το κέντρο διαχείρισης φωτεινής σηματοδότησης των κεντρικών αρτηριών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της ΔΕΣΕ της Περιφέρειας.

2. Το κέντρο ελέγχου και πληροφόρησης χρηστών εσωτερικής και εξωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της ΔΕΣΕ και της Εγνατίας Οδού ΑΕ.

3. Το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας της Τροχαίας.

4. Το κέντρο άμεσης επέμβασης της πυροσβεστικής υπηρεσίας.

5. Το κέντρο τηλεματικής και διαχείρισης κυκλοφορίας του ΟΑΣΘ.

6. Τα κέντρα συντονισμού κίνησης και επικοινωνίας των ραδιοταξί.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην πρόταση που κατέθεσε στο υπουργείο Μεταφορών, επισημαίνει και τις αναγκαίες παρεμβάσεις, κόστους 2,6 εκατ. ευρώ, που πρέπει να γίνουν ώστε να είναι επιτυχής η λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Ελέγχου και Συντονισμού (Διαχείρισης) Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΣΚΘ).

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις είναι οι εξής τέσσερις:

1. Εγκατάσταση του ενιαίου κέντρου σε στρατηγικό σημείο του πολεοδομικού συγκροτήματος και πλησίον της περιφερειακής οδού, ώστε να ελαχιστοποιείται ο χρόνος επέμβασης συνεργείων αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών και να διευκολύνεται η δυνατότητα επέκτασης των τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Εκτίμηση κόστους: 500.000 ευρώ.

2. Τηλεπικοινωνιακές υποδομές, ηλεκτρονικός εξοπλισμός (hardware) και ανάπτυξη εφαρμογών και λογισμικού τηλεματικής (software) για την επίτευξη διασυνδεσιμότητας των επιμέρους κέντρων ελέγχου διαφόρων φορέων. Εκτίμηση κόστους 500.000 ευρώ.

3. Α) Χωρική επέκταση του υπό ολοκλήρωση “συστήματος πληροφόρησης χρηστών ανατολικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης”, το οποίο αποτελεί ένα ευφυές σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας, ώστε να καλύπτει το σύνολο της περιφερειακής οδού.

Β) Αναβάθμιση και συμπλήρωση του παρόδιου εξοπλισμού (κάμερες, πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, εναλλακτικές συσκευές καταγραφής κυκλοφοριακών στοιχείων κτλ.) και του λογισμικού που υποστηρίζει το σύστημα πληροφόρησης χρηστών στην ανατολική περιφερειακή οδό, με σκοπό την αύξηση των δυνατοτήτων αντιμετώπισης σύνθετων συμβάντων και προσομοίωσης κυκλοφοριακών συνθηκών (π.χ. ολισθηρό οδόστρωμα κτλ.). Εκτίμηση συνολικού κόστους 1,3 εκατ. ευρώ.

4. Ανάπτυξη συστήματος καταγραφής και επεξεργασίας μετρήσεων κυκλοφορίας, με την προμήθεια και εγκατάσταση σύγχρονων συσκευών σε επιλεγμένες θέσεις του εθνικού οδικού δικτύου που καταλήγει σε εισόδους της πόλης. Η ραγδαία αύξηση της κυκλοφορίας και των τροχαίων ατυχημάτων επιβάλλουν την αναλυτική γνώση των συνθηκών κυκλοφορίας, όπως κατηγορία οχημάτων, κυκλοφοριακούς φόρτους ανά λωρίδα και κατεύθυνση, συνθήκες οδοστρώματος κτλ. Η υφιστάμενη μέθοδος συλλογής κυκλοφοριακών μετρήσεων με τη βοήθεια ελαστικών σωλήνων αέρα (κατά πλάτος του οδοστρώματος) παρουσιάζει πολλά μειονεκτήματα. Εκτίμηση κόστους: 300.000 ευρώ.  

Θετικοί στην πρόταση οι συγκοινωνιολόγοι

“Η οργάνωση ενός κέντρου εποπτείας της κυκλοφορίας, σε επίπεδο περιαστικής ή κεντρικής, είναι ό,τι καλύτερο”, τονίζει ο συγκοινωνιολόγος και πρόεδρος του ΣΑΣΘ Γιάννης Τόσκας. “Η οργάνωση ενός κέντρου εποπτείας της κυκλοφορίας, σε επίπεδο περιαστικής ή κεντρικής, είναι ό,τι καλύτερο. Ο συντονισμός και η επιχειρησιακή ετοιμότητα είναι αυτά που προέχουν και μπορούν να γίνουν από ένα ενιαίο κέντρο, που στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει”, αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Τόσκας, πρόεδρος του ΣΑΣΘ. “Ως συγκοινωνιολόγοι και ως ΣΑΣΘ θέλουμε να προχωρήσει μια μελέτη για τη δημιουργία ενός τέτοιου κέντρου, είτε κοινής αρμοδιότητας είτε στα πλαίσια του ΕΣΠΑ. Έχουμε καταθέσει και εμείς σχετική πρόταση στο υπουργείο. Επισκεφτήκαμε με επιτροπή το κέντρο της Αθήνας, όπου γίνεται παρακολούθηση του στόλου των λεωφορείων και τυχόν προβλημάτων που παρουσιάζονται. Υπάρχουν στη διάθεση του ΟΑΣΑ, σε καθημερινή βάση, γερανοί. Είδαμε και το κέντρο της αστυνομίας στη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο βήμα έγινε στην περιφερειακή οδό με το σύστημα της Περιφέρειας.

Πρέπει να υπάρχει και ενημέρωση του πολίτη, για να μπορεί να διαχειρίζεται και μόνος του την κυκλοφορία”, προσθέτει ο κ. Τόσκας.   “Η υλοποίηση και λειτουργία του κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας είναι απόλυτα απαραίτητη, αφού αποτελεί την ‘καρδιά’ του συγκοινωνιακού συστήματος όλης της Θεσσαλονίκης”, τονίζει ο συγκοινωνιολόγος Πέτρος Κρητικός, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. “Ως Ένωση καταθέσαμε πρόταση για την δημιουργία ενός κέντρου ελέγχου, το οποίο σε 24ωρη βάση α) θα παρακολουθεί το αστικό δίκτυο, β) θα συλλέγει διαρκώς πληροφορίες για την κυκλοφορία, γ) θα εντοπίζει τα έκτακτα συμβάντα μέσω συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου κυκλοφορίας (UTMC) και δ) θα συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τη λειτουργία των σηματοδοτών (που πρέπει να ενταχθούν σε ενιαίο σύστημα), τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τις δράσεις Τροχαίας, Δημοτικής Αστυνομίας και άλλων αρμόδιων φορέων”, περιγράφει ο κ. Κρητικός. Εκτός αυτών, σύμφωνα με την Ένωση Συγκοινωνιολόγων, το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας θα ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο τους χρήστες του συγκοινωνιακού συστήματος (οδηγούς, επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς κτλ.) για κυκλοφοριακά ζητήματα, όπως ο απαιτούμενος χρόνος μετακίνησης μεταξύ κομβικών σημείων της πόλης, η διαθεσιμότητα θέσεων σε χώρους στάθμευσης, η περίοδος αναμονής σε στάσεις αστικών λεωφορείων, οι διαδρομές που προτείνονται ή πρέπει να αποφεύγονται, τα επικίνδυνα σημεία, τα έκτακτα συμβάντα κ.ά. Στόχος είναι ο πολίτης της Θεσσαλονίκης να έχει πλήρη ενημέρωση για τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του και απώτερος σκοπός (μακροπρόθεσμα) να μπορεί να σχεδιάζει κάθε φορά τη μετακίνησή του πριν την ξεκινήσει επιλέγοντας το κατάλληλο μέσο.

Η σημερινή γκρίζα εικόνα

Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, έχει υπάρξει αύξηση του αριθμού των Ι.Χ. οχημάτων σχεδόν κατά 90% μέσα στα τελευταία δώδεκα χρόνια, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό του στόλου (περίπου 20%), το οποίο είναι οχήματα ηλικίας άνω των 15 ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην περιβαλλοντική επιβάρυνση της πόλης.   Στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι πραγματοποιούνται σήμερα περισσότερες από 1,8 εκατ. μετακινήσεις ημερησίως.

Η κατανομή των μετακινήσεων ανά μεταφορικό μέσο (σύμφωνα με την “έρευνα προέλευσης-προορισμού των μετακινήσεων” η οποία έγινε το 2000) είναι η εξής: 44% των μετακινήσεων γίνονται με Ι.Χ., 27% με αστικά λεωφορεία, 12% πεζή, 6% με δίκυκλα, 7% με ΤΑΧΙ, 1% με επαγγελματικό όχημα, 3% με ιδιωτικής χρήσης λεωφορεία.   Τα Ι.Χ. οχήματα που κυκλοφορούν στο νομό Θεσσαλονίκης είναι περίπου 360 ανά 1.000 άτομα, ενώ εκτιμάται ότι σε λιγότερα από 10 χρόνια θα αυξηθούν σε περίπου 450 ανά 1.000 άτομα, δηλαδή ουσιαστικά ο ένας στους δύο κατοίκους θα έχει Ι.Χ. και μόνο το 20% των νοικοκυριών δεν θα έχει ιδιωτικό όχημα. Από τα περίπου 300.000 Ι.Χ. τα οποία κυκλοφορούν αθροιστικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τα 200.000 σταθμεύουν παράνομα, ενώ ο αριθμός νόμιμων θέσεων στάθμευσης στο δρόμο δεν ξεπερνά τις 70.000. H παράνομη στάθμευση συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας στις διασταυρώσεις έως και κατά 70% και συμβάλλει καθοριστικά στην επιδείνωση του “φαινόμενου του θερμοκηπίου”. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κυκλοφορεί ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ ο κουτσοφλέβαρος...

Κυκλοφορεί ο Χριστουγενιάτικος ΚΑΤΟΙΚΟΣ!

Κυκλοφορεί ηλεκτρονικά ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ Νοεμβρίου!