Μη ραγίσετε το γυαλί


Τρία κείμενα που συμπληρώνουν το ιστορικό της οριστικής πλέον κατεδάφισης του "Αναστασιάδη".

Το πρώτο του Κώστα Κρικέλη που δημοσιεύθηκε στην χθεσινή εφημερίδα Θεσσαλονίκη
(εδώ).

Μη ραγίσετε το γυαλί

Ανθρώπινο τείχος συνάντησε το κομπρεσέρ που μπήκε το Σάββατο να κατεδαφίσει άλλο ένα παλιό κτίριο, το εγκαταλειμμένο υφαντουργείο “Αναστασιάδη”, στους Αμπελόκηπους.

Η κατεδάφιση αποτράπηκε προς το παρόν, αλλά αυτή τη στιγμή οι κάτοικοι είναι αντιμέτωποι με την μπουλντόζα και πιθανόν δυνάμεις της αστυνομίας.
Ένα από τα ελάχιστα ερείπια μνήμης που κατάφερε να ξεφύγει από την κουλτούρα της κατεδάφισης κινδυνεύει άμεσα αλλά και προκλητικά. Λένε πως το κτίριο είναι σαθρό και επικίνδυνο, αλλά δεν έχουν κάνει καμία τεχνική μελέτη με δείγματα τσιμέντου. Λένε πως θα κοστίσει παραπάνω να συντηρηθεί από ό,τι να γίνει ένα καινούργιο, αλλά ποτέ δεν έκαναν μελέτη πόσο θα κοστίσει η αναπαλαίωση και πόσο το καινούργιο. Το ΥΜΑΘ και ο απελθών υπουργός έκριναν πως το κτίριο είναι από ευτελή(!) υλικά και γνωμοδότησαν υπέρ της κατεδάφισης, φυσικά χωρίς να υπάρχει η παραμικρή σοβαρή μελέτη.
Κι όταν για την κατεδάφιση απαιτούνται 90.000 ευρώ, ενώ για τη συντήρηση ούτε 150.000, αναρωτιόμαστε για την έλλειψη τουλάχιστον ορθολογισμού στην απόφαση κατεδάφισης και επανοικοδόμησης, που θα κοστίσει πολλά περισσότερα!
Το εργοστάσιο θα μπορούσε να γίνει ένας υπέροχος χώρος για τα παιδιά, με μια εκπληκτική αυλή 1.000 τετραγωνικών μέτρων, όαση σε μια τσιμεντούπολη. Ταυτόχρονα θα δέσποζε η όψη ενός κτιρίου, οι γραμμές του οποίου θυμίζουν μιαν άλλη, περασμένη εποχή, όταν αμπελοκηπιώτισσες εργάτριες έδιναν ζωή στο άδειο σήμερα κτίριο, που ήταν μια ζωντανή κυψέλη ανθρώπων.
Ακόμα και αν καταργήσουμε την αυλή για τα παιδιά και βάλουμε αυτοκίνητα (πάλι), αυτό μπορεί να γίνει αμέσως, χωρίς να κατεδαφίσουμε ένα κτίριο που θα εξοικονομήσει το πολύ άλλες 20 θέσεις πάρκιγκ. Και ας απολογηθεί επιτέλους η σημερινή δημοτική αρχή, γιατί έξι χρόνια τώρα δεν έφτιαξε το υπόγειο πάρκιγκ 400 θέσεων στο Φιλίππου, αλλά περιφέρεται σήμερα με τη βαριοπούλα στο χέρι έτοιμη να ισοπεδώσει τη μνήμη μας.
Η έφορος Νεωτέρων Μνημείων κ. Δεληγιάννη έκρινε πως το κτίριο θα έπρεπε να σωθεί. Η προϊσταμένη της ανέτρεψε ολοκληρωτικά τη γνωμάτευσή της, ωσάν τα επιστημονικά κριτήρια στην υπηρεσία να μην είναι στάνταρ. Και ενώ η κ. Δεληγιάννη είναι αναγνωρισμένη σε εθνικό επίπεδο για τις ικανότητές της, γνωστοποίησε μάλιστα την αυτοψία της στους πάντες, δεν συμβαίνει το ίδιο με την προϊσταμένη της, της οποίας την άποψη μόνο προφορικά, μέσω του δημάρχου Αμπελοκήπων, πληροφορηθήκαμε.
Ακατανόητη βιασύνη και “συστράτευση”, για να γκρεμιστεί το “Αναστασιάδη”. Το εργοστάσιο δεν είναι ούτε Λευκός Πύργος ούτε Ακρόπολη. Είναι όμως ένα ταπεινό κομμάτι της ιστορίας των Αμπελοκήπων, μια παλιά φωτογραφία των παππούδων μας, που δεν μπαίνει ποτέ σε γκαλερί, αλλά είναι μόνιμα κρεμασμένη στην καρδιά μας. Εσείς θα την πετούσατε;


Ακολουθεί το κείμενο της απόφασης της 10/6/08, του Κέντρου Ιστορίας Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης (ΚΙΑΘ), που ασχολήθηκε επίσης με το θέμα. Σημειώνεται ότι μέλος του Διοικητικού του Συμβουλίου του ΚΙΑΘ είναι και ο Δήμαρχος Αμπελοκήπων Λάζαρος Κυρίζογλου!

Πρακτικό αριθ. 7/ 10-6-2008

Στους Αμπελόκηπους και στο επί της οδού Ζ. Πηγής 39 προσωρινό γραφείο του ΚΙΑΘ, σήμερα 10 Ιουνίου 2008, ημέρα Τρίτη και ώρα 21:30, συνήλθε σε συνεδρίαση το Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΙΑΘ, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου του. Στη συνεδρίαση πήραν μέρος οι:
1. Μπρέντας Γρηγόρης - Πρόεδρος,
2. Κούρτης Κώστας- Γεν. Γραμματέας,
3. Κατσιούρα Κατερίνα - Ταμίας,
4. Κρικέλης Κώστας - μέλος,
5. Μπακιρτζόγλου Δέσποινα μέλος και
6. Κυρίζογλου Λάζαρος -μέλος, Δήμαρχος Αμπελοκήπων.

Με αφορμή την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αμπελοκήπων για κατεδάφιση του πρώην εργοστασίου Αναστασιάδη στη συμβολή των οδών Φιλιππουπόλεως και Καλλιβούλου, τα πέντε πρώτα κατά σειρά αναφερόμενα μέλη του Δ.Σ. του ΚΙΑΘ, αφού έλαβαν υπόψη τους και τη γνωμοδότηση της Επιστημονικής Συμβούλου κας Χαράς Ανδρεΐδου, κατέθεσαν γραπτά για το θέμα αυτό την εξής άποψη:
"Καταστατική αρχή και καθήκον του ΚΙΑΘ είναι να φροντίζει για τη διάσωση, καταγραφή, μελέτη και ανάδειξη κάθε στοιχείου που παρουσιάζει ιστορικό ενδιαφέρον για την περιοχή μας. Στην κατηγορία αυτή εντάσσει και τις εργοστασιακές μονάδες. Η ευρύτερη περιοχή των Αμπελοκήπων, από τη δεκαετία του '20 ακόμη και εντεύθεν, παρουσίαζε .......η συνέχεια εδώ

Τέλος, δείτε τι είπε η Εφορία Νεωτέρων Μνημείων για το εργοστάσιο

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αρχείου της Υπηρεσίας μας, τα παλαιά βιομηχανικά κτήρια στη συμβολή των οδών Φιλιππουπόλεως και Καλλιβούλου, φερόμενης ιδιοκτησίας του Δήμου Αμπελοκήπων (πρώην ιδιοκτησία Αναστασιάδη), δεν έχουν χαρακτηριστεί μέχρι σήμερα από το ΥΠ.ΠΟ. ως "νεότερα μνημεία", σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3028/2002, "Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς".
Μετά από επανειλημμένες αυτοψίες υπαλλήλων της Εφορείας, διαπιστώθηκαν τα εξής:
1. Στο ακίνητο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Φιλιππουπόλεως και Καλλιβούλου, διατηρούνται σήμερα δύο κτήρια του παλαιού συγκροτήματος κλωστοϋφαντουργίας Αναστασιάδη. To κτήριο επί της οδού Φιλιππουπόλεως εκτιμάται ότι είναι το παλιότερο και σε αυτό διακρίνονται τρεις οικοδομικές φάσεις. To κεντρικό τμήμα ανεγέρθηκε πιθανότατα κατά .......η συνέχεια εδώ

Τα συμπεράσματα δικά σας...

(Τα δύο τελευταία δημοσιεύθηκαν στην τοπική εφημερίδα "Κάτοικος" τ. 41 ,τον Ιούλιο του 2008. Βρείτε τα εδώ )
Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη για τις παραπομπές αλλά διαφορετικά θα έβγαινε τεράστια η ανάρτηση.


Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Μιας και αυτή η ανάρτηση έχει καθαρά ιστορικό περιεχόμενο για το κατεδαφισθέν εργοστάσιο Αναστασιάδη, να προσθέσω κι εγώ, υπό τύπον σχολίου, ένα ιστορικό στοιχείο που γνωρίζω.
Το έτος 1938 έγινε στους Αμπελόκηπους υποχρεωτικός έρανος για την αποπεράτωση του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αμπελοκήπων (σχολείο Σκεπάρνη).΄Υστερα από ενστάσεις και προσφυγές, επιδικάστηκε σε κάθε κάτοικο να πληρώσει ένα ποσό, ανάλογα με την οικονομική του δυνατότητα. Στον πίνακα που επιδικάστηκαν τα ποσά, μεταξύ άλλων, κατατάσσει [... 79). τον Λ. Παππαϊωανίδην "της εταιρείας Λ. Παππαϊωανίδης και Γ. Αναστασιάδης" δια δρχ 800. ...].
Να σημειωθεί ότι το ποσό αυτό ήταν κατά σειρά το δεύτερο σε ύψος. Ένας άλλος πλήρωσε 1.000 δρχ, αυτοί 800 και η μεγάλη πλειοψηφία πλήρωσε 100 δρχ ο καθένας. Άρα εκείνη την εποχή οι δουλειές του εργοστασίου πρέπει να πήγαιναν πολύ καλά.
Για όποιον ενδιαφέρεται για περισσότερες πληροφορίες, θα τις βρεί στο 1ο τεύχος των "Τετραδίων Ιστορίας" (Φεβρουάριος 2008, σελίδες 7-13) που εκδίδει το Κέντρο Ιστορίας Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης - Κ.Ι.Α.Θ.

Κώστας Κούρτης
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Εγώ πάλι δεν το βλέπω σαν ιστορικό ,αλλά σαν μια άλλη πλευρά της αλήθειας. Νομίζω ότι το κείμενο του Δημάρχου, μπορεί και να απαντηθεί για να μην ξαναγίνουν τα ιδια στο μέλλον.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κυκλοφορεί ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ ο κουτσοφλέβαρος...

Κυκλοφορεί ο Χριστουγενιάτικος ΚΑΤΟΙΚΟΣ!

Κυκλοφορεί ηλεκτρονικά ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ Νοεμβρίου!